Shogun (Zwarte Markt)

Beeldmerk van ShogunOp 4 januari heb ik (Johan Kuris van de webredactie) een gesprek met Richard Braakman van Shogun in zijn marktkraam in “de Bazaar” in Beverwijk. De bazaar is beter bekend  als “zwarte markt” en is een aaneenschakeling van hallen langs een soort boulevard met zo’n 2200 kramen. Het geheel is omgeven door parkeerplaatsen voor de grote toestroom van bezoekers. Het is de grootste overdekte markt van Nederland en is ieder weekend (op zaterdag en zondag) open.

Wij zitten om 9:00 uur gezellig op een nabij gelegen terrasje aan de koffie zodat Richard met een schuin oog zijn winkel in de gaten kan houden. Hij heeft ook een jonge medewerker in de zaak die nu op de winkel past. “Morgen (zondag) is het veel drukker”, zegt Richard. “Mijn zwager Xander is er dan ook en dan staan we met z’n drieën”.  Xander (die ik alleen aan de telefoon heb gesproken) is de trekker van de webshop. Hij is de webmaster van de website van Shogun.

Het verkopen van wapens op een markt is niet vanzelfsprekend en daarvoor heeft Richard zijn zaken goed voor elkaar. Hij is gekwalificeerd wapenhandelaar, heeft de nodige vergunningen van de gemeente en met de marktorganisatie zijn goede afspraken gemaakt. Richard is de erkenning-houder en moet dan ook ieder weekend zelf aanwezig zijn. Als dat een keer niet lukt dan blijven de luchtbuks-kasten op slot en kan het gebeuren dat klanten teleurgesteld zijn. Natuurlijk hadden ze het kunnen weten als ze op de website hadden gekeken.

Er is geen ruimte om van de regels af te wijken en Richard vindt dat een goede zaak. Door de aard van de markt is er veel controle op merk-fraude, gestolen waren en belastingfraude. Daarmee worden de bezoekers beschermd tegen oneerlijk handel en wordt het imago van “de Bazaar” beschermd. De uitdrukking “Zwarte markt” is een spannend gegeven uit vervlogen tijden die nog steeds grote aantrekkingskracht uitoefent. Nu is het een toeristische attractie waar veel mensen (ook buitenlanders) op af komen.  Zeker op regenachtige dagen is het een prima besteding van een weekend aan zee.

Zwaarden bij ShogunDe winkel hangt helemaal vol zwaarden, messen, kruisbogen, handbogen en allerlei dingen voor “echte mannen”. Hoewel het assortiment luchtbuksen en richtkijkers relatief weinig ruimte inneemt levert het wel ruim 40% van de omzet op. Als je aan Richard vraagt hoe dat dan werkt dan schets hij de volgende scenario’s:

  • Een groep vrienden gaan met hun vrouwen lekker een dagje naar de zwarte markt. De vrouwen neuzen in de vrouwenwinkeltjes. De mannen kopen het vlees voor op de barbecue en kopen bij Shogun kogels en CO2 patronen voor een avondje barbecueën en schieten in de achtertuin. Natuurlijk wordt er ook gekeken naar mooie nieuwe luchtbuksen. Soms wordt er wat gekocht en soms komt de bestelling via de webshop.
  • Of een vader en zoon die een dagje op de markt rondneuzen en die samen vallen voor een luchtbuks, omdat vader zijn oude hobby wil oppakken en de zoon staat te trappelen om het ook eens te proberen.

Veel geïnteresseerden zijn onvoldoende geïnformeerd en zijn geneigd tot een impulsaankoop. Richard probeert klanten daarvan te weerhouden door goed te vragen wat ze met de luchtbuks willen gaan doen, hoeveel ruimte in de tuin ze hebben en of ze al wat ervaring hebben. Hij wil graag dat zijn klanten gelukkig zijn met de aankoop. Hij is dan ook blij met de informatie op achtertuinschutter.nl en verwijst vaak naar onze website. Ook als hij wat verkocht heeft drukt hij de kopers op het hart om te gaan kijken op Achtertuinschutter.nl. Richard zou de informatie het liefst in boekvorm aan de klanten willen meegeven en komt met het idee om de inhoud van de website in een boekje (*) af te drukken. Hij denkt dat hij dat erbij kan verkopen en dat klanten daar blij mee zullen zijn.

Om klanten gelukkig te houden hanteert Richard voldoende marge om bij eventuele klachten zaken goed te kunnen oplossen. “Dat gaat niet als je de goedkoopste wilt zijn”, zegt Richard met overtuiging. Ook op de webshop wil hij niet de goedkoopste zijn. “Wel de beste”.

Daarmee komen we op de combinatie van een shop op de zwarte markt en een goed lopende webshop. De webshop is niet meer dan een klein kantoor op een bedrijfsterrein met een magazijn van waaruit de spullen worden verstuurd.  De meeste omzet wordt gegenereerd op de markt, maar de webshop groeit ook. Richard heeft het idee dat veel klanten van de webshop al eens bij hem in de kraam zijn geweest of zich kort na een web-aankoop bij hem melden. Hij vindt het fijn om zijn klanten te kennen. “Voor luchtbuksen is dat belangrijk”, zegt hij. “Zeker als klanten terugkomen voor CO2 patronen, pellets en eventueel een andere richtkijker”.

Op de vraag of Richard ook zelf een sportschutter is schut hij zijn hoofd. “Nee”,  zegt hij. “Ik ga af en toe naar de Ardennen en dan neem ik allerlei spullen mee om met vrienden uit te proberen”. Hij heeft dan de auto vol met handbogen, kruisbogen, luchtbuksen en dergelijke. “Ik ben dan ook een achtertuinschutter”, lacht hij. Om bij te blijven houdt hij zijn vakliteratuur bij en gaat af en toe naar een wapenbeurs. Binnenkort staat de Shot Show in Las Vegas op het programma en daar gaat Richard met plezier naar toe. Ik ben een beetje jaloers….

Richard wil achtertuinschutter.nl graag ondersteunen door nieuwe modellen van luchtbuksen en aanverwanten ter beschikking te stellen om te testen en daar dan een review-artikel over te laten schrijven. In ieder geval wil hij graag bij ons  adverteren. Zijn zwager Xander is al bezig met een mooie banner. Daarmee nemen we afscheid.
En ik,… besteed nog wat uurtjes op de Zwarte markt in Beverwijk.

*Redactie: Wij vinden het idee van een boek interessant en wij gaan dat onderzoeken.

Volgende uit de lijst…