KEES-BREDA

Op 6 september 2013 heeft de Webredactie een bezoek gebracht bij KEES BREDA. Het was een bezoek vol verrassingen aan een koopmansfamilie die nu bijna 70 jaar op dezelfde plek nabij het centrum van Breda hun koopwaren aanbiedt. Johan Kuris kwam voor een interview met Tijn de Vries over luchtbuksen en achtertuinschutters, maar hij kwam er achter dat er veel meer te vertellen is….

Het verhaal begint in 1941 met Kees de Vries die met zijn legerdumpzaak “Hier is ‘t – Kees” in de Vierwindenstraat in de jaren ’60 eerst plaatselijk, in najaar ’68 zelfs landelijk bekendheid verwierf. Zijn reputatie ontleende hij, evenals zijn nog altijd bekende bijnaam ‘Kees Kapotje’, uitsluitend aan zijn indertijd controversiële koopwaar: voorbehoedmiddelen. De oude Kees is begin juli van dit jaar overleden en zijn zoon Tijn heeft de zaak enige jaren geleden al overgenomen en runt nu samen met zijn vrouw de zaak. Ook de moeder (vrouw van Kees) is nog steeds in de winkel te vinden evenals twee fulltime medewerkers.


Citaat uit BN De Stem: “Condooms mochten voor 1970 niet aan minderjarigen worden verkocht, de pil was slechts op doktersrecept verkrijgbaar. Maar Kees verkocht ze, gewoon óver de toonbank. Hij adverteerde er soms zelfs mee. Onbedoeld kreeg Kees, die net zo makkelijk (verboden) seksboekjes als legerpukkels (= alternatieve schooltassen) verkocht, een soort heldenstatus bij de jeugd van toen, de zestigers van nu. Die had hij allang voordat in oktober 1968 zijn ‘rebelse’ verkoop van de pil tot Kamervragen leidde”.

De winkel van KEES BREDA is in wezen niet veranderd. Nog steeds heeft het de uitstraling van een legerdump met alle daarbij horende dingen als legerkisten (Laarzen), pukkels, camouflagepakken, messen, zaklampen kampeerartikelen, outdoorkleding, metaaldetectoren, curieuze dingen uit het leger en natuurlijk luchtbuksen (Geen vuurwapens). Toen de zaak 65 jaar bestond is dat bekroond met een feest en met een groot uithangbord boven de winkel. Dit is al weer bijna 5 jaar geleden. Afgelopen zomer stond in het teken van een verbouwing, die binnenkort wordt afgerond. Het resultaat is een grotere balie in de winkel, waar meer klanten tegelijk kunnen worden geholpen. Dat is nodig want de aanloop bij de winkel neemt toe.

Tijn de Vries heeft de overtuiging dat je klanten moet ontmoeten. Zeker als het gaat om luchtbuksen. De meeste omzet zit tegenwoordig in de luchtwapens en de daarbij behorende accessoires. De groei komt volgens Tijn door een aantal factoren. Hij denkt dat de introductie van goede en goedkope persluchtbuksen hebben geleid tot een hype. Veel traditionele buksen worden vervangen en de tevreden klanten van weleer komen terug voor moderne spullen. Een andere belangrijke oorzaak voor de aanloop is de website http://kees-breda.nl/. Het is geen webshop want dat past volgens Tijn niet bij het verkopen van luchtdrukwapens. Hij heeft daarop zijn enorme assortiment uitgestald. Zonder de prijs, want Tijn doet niet mee aan “de prijzenslag” op Internet. Tijn heeft al die spullen ook echt in huis en klanten kunnen alles bekijken en uitproberen op de kleine schietbaan achter in het magazijn.

Tijn (en zijn 4 medewerkers) treden de klant open tegemoet en willen weten wat hij/zij met een luchtbuks wil. Hoe groot is de achtertuin, wie gaat ermee schieten, zijn er buren en dergelijke. Ook als het gaat om ongediertebestrijding wil Tijn dat weten. Als ik vraag wat volgens Tijn een achtertuinschutter is dan vat hij dat als volgt samen: “Het is een hobbyist, volwassen en bereid om goede spullen te kopen. Regelmatig speelt ongedierte een rol. Verder is de achtertuinschutter bekend met oude merken als Diana en zal daar naar vragen. Er is een relatie tussen de grootte van de achtertuin en bereidheid om geld uit te geven. Klanten met een grote tuin kopen ook zwaardere en duurdere spullen”.

Omdat Tijn een werkplaats heeft komen veel “oude” klanten terug met spullen die zij soms wel 20 jaar geleden gekocht hebben. Ze vragen dan om de buks te reviseren, omdat ze er weer mee willen gaan schieten. Niet zelden leidt dat tot de aankoop van een moderne persluchtbuks. Klanten zijn trouw omdat ze altijd advies krijgen als ze daarom vragen. Het advies zit bij de prijs inbegrepen en Tijn legt uit dat je niet goedkoopste hoeft te zijn om klanten aan je te binden. Hij is bijna verbaast om te merken dat mensen uit heel Nederland en België naar zijn winkel toekomen. Hij houdt dat bij op een kaart met stickertjes.

KEES-BREDA is niet gericht op de “Doe het zelf-er”. Deze zoeken de bodemprijs en kopen hun waar in webshops. Als je bij Tijn komt dan levert hij een compleet en nulgesteld geweer pas gemaakt op de doelstellingen van de klanten. In dat opzicht is Tijn geen fan van Internet. Hij vindt het niet goed dat mensen luchtdrukwapens via Internet kunnen kopen. Hij vreest dat dit tot ongelukken kan leiden, waardoor de overheid zou moeten ingrijpen met beperkende maatregelen. Dat zou jammer zijn, want de meeste achtertuinschutters gaan verantwoord met hun spullen om.

Aan het einde van ons interview vraag ik waarom wij KEES-BREDA niet tegenkomen in de schietsport? Niet als sponsor, maar ook niet met schutters die onder zijn naam schieten. Tijn bevestigt dat en legt uit dat dat hij daar gewoon te weinig tijd voor (over-)heeft. Hij geeft toe dat hij best graag eens mee zou willen doen met bijvoorbeeld een Field Target wedstrijd. Tijn kijkt voor zich uit….. “Tja, dat is best jammer”.

Volgende uit de lijst…